N-sport testar nytt spår i marknadsföringen
– I år blir det inga tidningsannonser! Roger Ekholm har bestämt sig för att våga.
Hur nå ut till kunderna till ett pris som budgeten mäktar med? Frågan är evig för de flesta butiksägare och Roger Ekholm i Tomelilla är inget undantag. Och han har besämt sig för att välja den digitala vägen ut på sin lokala marknad.
En leverans med det senaste av sporttröjor har precis anlänt till butiken på Bangatan. Roger Ekholm packar genast upp för att sedan fylla på i hyllorna.
– Vi vill ju så klart snabbt nå ut med nyheterna och det gäller förstås också när vi har rea och andra erbjudanden.
– Jag vill nå ut fort till kunderna, säger Roger Ekholm. Nyheterna har anlänt och de ska snabbt ut i butiken.
Under många år har N-Sport annonserat i tryckta, lokala tidningar. Under de senaste åren har det, enligt Roger Ekholm blivit allt mer kännbart att kostnaden är för stor i förhållande till vad det ger. Å andra sidan är det viktigt att synas. Och för N-Sport är det dags att prova nya vägar.
– I år gör vi ingen annonsering i tryckta tidningar. Det är dags att våga ta steget och satsa på andra kanaler.
Beslutet är väl underbyggt och något han funderat och övervägt under en lång tid. Men det var på en mässa i Borås i början av året som han tog beslutet.
– Jag var med på ett seminarium om marknadsföring på sociala medier. Där lärde jag mig nya saker och fick bekräftat det jag redan visste. Då bestämde jag mig för att våga.
Och resultatet lät inte vänta på sig. Ett inlägg på facebook med ett reaerbjudande och utlottning av presentkort gav omedelbar respons.
– Hundratals svar och delningar. Och när jag kollade igen på kvällen efter volleybollträning var det dubbelt så många!
– Ett seminarium om sociala medier i samband med en sportmässa gjorde att jag tog beslutet om att prova nytt.
Också lokala idrottsföreningar är viktiga kanaler för N-Sport.
– Samarbetet med föreningarna är till nytta och glädje för oss alla. För att nå dem behöver jag inte gå via tidningsannonser.
Att inget går av sig självt via sociala medier är han mycket medveten om.
– Så klart måste man jobba på det och avsätta tid och energi. Vi vill vara sedda som en personlig butik och det tror jag att vi kan visa på ett bättre sätt än genom traditionella produktannonser.
Ett personligt inslag som nästan alltid finns med i butiken är labradoren Frans. Som av en händelse har fått sitt namn efter stjärnan Frans när han sjöng om Zlatan som bäst.
Frans har sin plats i butiken och tar gärna emot en klapp från kunder som gillar hundar.