Blågult högtryck på Grüne Woche i Berlin

Blågult högtryck på Grüne Woche i Berlin

januari 24, 2018 Av av Kristina Fröling

Drygt hälften av årets Grüne Woche är avklarad. Och de tyska besökare som trott att Sverige består av surströmming, älgar och ABBA får tänka om. Nu kan de sikta på Österlen som resmål med maten som främsta anledning till besök.

I onsdags var det vaktombyte i montern på den stora, internationella mässan i Berlin och hemma igen efter fem intensiva dagar är Hans Svensson, Petersborgs Gård. Och han är både nöjd med mässan och att vara hemma på Österlen igen.

– Det har varit givande, roligt och intressant. Det går inte att i förväg exakt veta precis vad som kommer att fungera bra. Men vi var väl förberedda och det går alltid att justera detaljer, säger Hans Svensson.

Satsningen är del av regerings livsmedelsstrategi för att uppmärksamma Sverige som destination för goda och hållbara matupplevelser och stärka livsmedelsföretagens export. Däribland Matrundan Österlen med fem medlemsföretag på plats, samt produkter från ännu fler.

– Det varierade från den ena dagen till den andra vad som var mest efterfrågat. Men de blågula blomsterkransarna hade vi kunnat sälja hur många som helst av!

Hans Svensson är också lite överraskad av det varma mottagandet från andra länder. Norges representanter var extra glada att se svenskarna på plats, och trots lite språksvårigheter var det helt klart att många tyskar blev hänförda av den svenska flaggan.

– De ropade ”Schweden, Schweden” och redan första dagen blev vi av med våra svenska flaggor som vi hade med oss. Många barn ville ha, och vi ville inte säga nej. Till hjälp i montern hade vi tysktalande svenskar som Jordbruksverket bidragit med. De flesta besökare talade enbart tyska, och det är ju inte vår allra starkaste sida.

Medan övriga teamet löser av varandra  i halvtid, håller Helena Ingvarsson ställningarna under hela mässans tio dagar.

– För oss är såna här aktiviteter viktiga för att skapa uppmärksamhet om vad Matrundan Österlen har att erbjuda, både till tyska turister och på hemmaplan. Österlen är ett starkt varumärke och vi finns här för att marknadsföra hela området och evenemangen som arrangeras. Att vara med här ger ringar på vattnet, säger Helena Ingvarsson.

Målet för det svenska deltagandet är att skapa uppmärksamhet för Sverige som ett kulinariskt resmål och att stärka livsmedelsexporten. Utöver smakupplevelserna som de svenska företagen erbjuder möts besökarna av information om svenska mervärden inom bland annat djurproduktion och växtodling. Betesplikt och lågt antibiotikaanvändande är två områden där Sverige räknas som ledande i Europa vilket borgar för hög kvalitet och hållbara smakupplevelser.

Mässan är en viktig politisk arena med stor uppslutning från EUs jordbruksministrar, inklusive Sverige landsbygdsminister Sven-Erik Bucht som på öppningsdagen invigde den svenska monter.

Foto: Hans Svensson, Petersborgs Gård.

gr-1

Anna Björnsson, Kiviks Musteri, ser fram emot nya affärskontakter som resultat av mässan.

gr-3

Helena Ingvarsson, ordförande, och Anna Björnsson, Kiviks Musteri, i den svenska montern med midsommar som tema.

gr-4-1

I år arrangeras mässan i Berlin för 83:e gången. Med ca 400 000 mässbesökare och mer än 1 600 utställare årligen räknas mässan som världens ledande konsumentmässa för livsmedel, lantbruk och trädgård.

gr-5-1

– För oss är såna här aktiviteter viktiga för att skapa uppmärksamhet om vad Matrundan Österlen har att erbjuda, både till tyska turister och på hemmaplan. Att vara med här ger ringar på vattnet, säger Helena Ingvarsson.