Matrundan taggad inför Grüne Woche i Berlin
Matrundan Österlen vill se fler besökare från Tyskland. Under tio dagar kommer därför flera av medlemsföretagen att visa upp sina produkter på den internationella mässan Grüne Woche i Berlin. Teamet från Matrundan ser fram emot tio intensiva dagar i den svenska montern. Foto: Grüne Woche.
Världens största mässa för livsmedel, jordbruk och trädgårdsodling, pågår den 19 till och med 28 januari. Mässan lockar varje år omkring 1 600 utställare och hundratusentals matintresserade samt branschfolk som vill knyta nya kontakter.
I år kommer besökarna att på flera sätt få ta del av vad Österlen som besöksmål har att erbjuda. Matrundans ordförande, Helena Ingvarsson, räknar med 7 000 till 10 000 kontakter under de dagar mässan pågår.
– Det är en stor ära och en fantastisk möjlighet för oss och våra medlemmar att vara utvalda som utställare, säger Helena Ingvarsson.
Smakprover och produkter från Olof Viktors, Kiviks Café och Bageri, Linas och Binas, Grafmans Goda, Karlsfälts Gård, Vilhelmsdals Gårdsmejeri, Österlens Kött och Vilt, Farmors Lycka, Petersborgs Gård, Kiviks musteri, Österlenkryddor, Drakamöllan Gårdshotell och Vitaby Kyrkby Mejeri kommer att finnas till försäljning i montern. Där visar också Hans Svensson, Petersborgs Gård, hur man tillverkar senap på traditionellt sätt.
En folder som presenterar Matrundan, samt övriga evenemang på Österlen, och en broschyr från Tourism in Skåne kommer också att delas ut till besökarna. Montern bemannas av Helena Ingvarsson samt representanter från Drakamöllan Gårdshotell, Petersborgs Gård, Köpingsbergs Vingård, Kiviks musteri och Kiviks Hotell.
För Sveriges deltagande ansvarar Jordbruksverket som, på regeringens uppdrag, utformar och ansvarar för Sveriges deltagande på Grüne Woche i Berlin under de kommande tre åren. I den svenska montern ställer också Jämt Tugget AB, Evelyn och Michael Rupp, Sveriges Oberoende Småbryggerier och Orkla Foods Sverige AB ut sina produkter.