Hårda bud för Östersjön
Vacker att se på, men under ytan och på botten är det sämre. Östersjön mår inte bra, och den behöver vård och omsorg. Genom auktionen Konstevent 2017 bidrar Nordic Sea Winery och åtta lokala konstnärer till en bättre värld för vattnen runt Österlens kust.
De inbjudna konstnärernas uppdrag är skapa ett konstverk av varsitt ekfat som gjort sitt för lagring av vin. Konstverken säljs sedan på auktion, och just nu är det slutspurt på den digitala budgivningen. Sista dag att lämna bud är den 30 september kl. 12, och budgivningen sker via Nordic Sea Winerys hemsida. Konstevent 2015 och 2016 resulterade i 48 000kr respektive 74 000kr som delades mellan konstnärerna och Marint Centrum i Simrishamn. Marint Centrum ser till att pengarna investeras i en förbättring av havsmiljön i och runt den sydöstra kusten.
Torsten Erasmie, Vik, deltar med verket Vingårdarna.
– Mitt vinfat återger ett landskapsparti i Toscana. Några av mina akvareller har utgjort förlaga. Under mina närmare 40 år som konstnär har jag gjort åtskilliga arbetsresor till denna del av Italien. Där är det lätt för mig att finna motiv! Jag målar helst “sur le motif”, alltså inför motivet. Att känna luften, dofterna, solen…
Att arbeta helt ostörd, koncentrerad på att ge min tolkning av det jag ser… underbart!
Ann-Margrete Clarén, Simrishamn, deltar med Europa och tjuren.
– Mitt ekfat är är en inspiration av Carl Milles staty och fontän Europa och tjuren i Halmstad. Grekisk mytologi berättar att Europa var en fenicisk prinsessa i grekisk mytologi, och i den vanligaste versionen dotter till kung Agendor, eller i vissa myter till kung Phenix av Fenicien. Hon blev som ung flicka förförd och sedan bortrövad av Zeus, som antagit skepnaden av en tjur. Hon togs till ön Kreta, där hon blev mor till trillingarna Minos, Rhadamanthys och Sarpedon. För Homeros, den grekiske författaren, var Europa Kretas mytologiska drottning och hon var stammoder till dess kungar. Antiken upphör aldrig att fascinera.
Kristofer Åberg & Grant Watkins, S:t Olof, deltar med verket Unio Naturals.
– Redan från början var vi överens om att vi ville arbeta med tunnans konstruktion, att vi skulle plocka isär tunnan för att sedan sätta ihop den med handsmidda beslag. Under resans gång jobbade vi med den alkemiska symbolen till ett annat projekt och vi tyckte att den skulle få knyta ihop tunnan, dels fysiskt, men också som en symbol för omvandlingsprocessen av denna förbrukad vintunna till ett objekt med ny mening och nya värden.