Maten lockar besökare till Österlen

Maten lockar besökare till Österlen

maj 23, 2017 Av av Kristina Fröling

Intresset för mat och råvarornas ursprung ökar och internationell press rankar Skåne högt. Håkan Jönsson, Lunds universitet, forskar i kulinarisk turism och har skrivit den prisbelönade boken ”På resan i matlandet Sverige”. Han är också en av dem som var med och startade Matrundan Österlen.

Den kulinariska turismen i Sverige är en bransch i stark tillväxt. Mat och dryck blir allt viktigare som reseanledningar, och svenska regioner satsar stort på att bli det nya Provence, San Sebastian eller Toscana. Men vägen dit är krokig. Tillsammans med Karin M. Ekström, som är matforskare och professor i företagsekonomi vid Högskolan i Borås, har Håkan Jönsson skrivit om den kulinariska turismen.

– I boken möter vi entreprenörer som ägnar sitt liv åt att driva kulinariska besöksmål. Vi går på matfestivaler och kocktävling och får reda på hur det gick till att smaksätta Eurovisionsschlagerfestivalen, säger Håkan Jönsson.

Författarna har besökt ett trettiotal besöksmål och intervjuat företagarna för att försöka förstå vad som driver dem. De låter läsaren följa med längs motorvägar och övergivna militära skyddsområden, till skogs- och slättbygder, till slott och timmerstugor. Alla bär de på sin egen historia om hur det är att försöka att bjuda på en kulinarisk upplevelse. Deras bakgrunder är olika, liksom deras motiv och ekonomiska förutsättningar. Deras engagemang är imponerande, de har visioner och ser möjligheter, men upplever också hinder och motgångar.

– Vi ser mitt i mångfalden olika mönster och strategier för att utveckla företag på en konkurrensutsatt livsmedelsmarknad som domineras av storskalighet och stordriftsfördelar.

Berättelserna visar på hur landsbygden integreras i upplevelseekonomin och hur längtan efter äkthet och närhet håller på att ge nytt liv till den småskaliga mat- och dryckesproduktionen. Författarna vill med boken ge nya perspektiv på Sveriges utveckling som matland, en process som innebär både ekonomiska och kulturella förändringar

– Österlen har mycket att erbjuda alla som älskar mat och uppskattar ett genuint hantverk, säger Håkan Jönsson.

Hans forskning vid institutionen för kulturvetenskap vid Lunds universitet rör sig inom fältet etnologisk kulturanalys med fokus på konsumtion, mat och måltid samt kulinarisk turism.

turism-3-3

Skånsk äggakaga eller grekisk souvlaki? Regional matkultur tar sig många yttringar.

 

Save

Save

Save

Save

Save