Årlig dryckesturné med hållbart mål

Årlig dryckesturné med hållbart mål

mars 15, 2018 Av av Kristina Fröling

Spendrups årliga road show avslutades i Malmö där mat- och dryckesbranschen fick tillfälle att ta del av nyheter bland öl, vin och sprit samt alkoholfria alternativ. Det numera drygt 100-åriga bryggeriet fortsätter att vara det familjeföretag som det en gång startade som. Yngst är Hedda Spendrup som med stolthet bjöd på smakprover från bryggeriverkstaden Brutal Brewing.

Ölentusiasterna blir allt fler och efterfrågan på nya smaker ökar. Och just därför har Brutal Brewing kommit till, och inte enbart som en plats för att brygga öl. Här skapas smaker och namn som IPA, Tail Whale, Cirrus och Ella. Och med grafiska uttryck på etiketter som kan få de mesta konservativa och traditionsbundna öldrickare att sätta i halsen och trendiga ölnördar att jubla.

– Brutal Brewing är mer än en plats där vi brygger öl. Det är snarare ett sätt att tänka och att skapa nya och spännande smaker och produkter, säger Hedda Spendrup.

Också miljö och hållbarhet är angelägna frågor för det stora och välkända bryggeriet i Grängesberg. Idag är man ledande på ekologisk öl, och restprodukten från malten återvinns som pellets för den egna energiförsörjningen.

– Produktionen av två öl genererar energi till att producera ytterligare en. Klimatsmart med hjälp av ny teknologi och vilja att värna om miljön gäller, säger Anna Lidström, hållbarhetschef.

Dryckesturnén hade innan sista stoppet i Malmö i onsdags också besökt Stockholm och Göteborg. Och i Malmös sattes arrangören för hårdare bud än i Mellerud. I sista stund fick årets dryckesturné flyttas från det konkursdrabbade Slagdhuset till Malmömässan. Slutet gott, allting gott!

img_2281-1

Melleruds öl är en klassiker som för många är en given höjdare till den svenska husmanskosten. Håkan Eriksson rekommenderar den särskilt till strömming. Eller sill för alla söder om Kalmar.

img_2286-1

Johan Backeus, Årets kock 2017, var ledig från köket hos Aveqia och bjöd på rårakor i ny tappning. Löjrom och smetana inkluderat.

img_2289-1

Rom är mycket mer än sprit när Plantation dukar upp och presenterar. Storytelling finns att lyssna till och att läsa på etiketterna.

img_2290-1

Sanna Aspberg presenterade en av årets vita nyheter bland riesling: Cono Sur, Single Vineyard.