Christer Björkman – kärleken är evig!

Christer Björkman – kärleken är evig!

november 2, 2017 Av av Kristina Fröling

Idag presenterade SVT programledaren för Melodifestivalen 2018. Därmed är David Lindgren välkommen tillbaka, och Christer Björkman är som alltid chefen för det hela. År 2004 gjorde jag en intervju för Lifestyle Magazine med schlagerkungen, och eftersom återvinning är rätt kör vi en, för mig, favorit i repris.

Tag en scen med mikrofonen på sitt stativ, två händer och ett nedslag. Lägg till Frankrike och tänk så här: ”I morgon är en annan dag”. Sin kärlek till Frankrike har han samlat i albumet ”Souvenirs d´amour”. Voilà: Christer Björkman! 

Scenen, Frankrike och musiken – finns det något mer att säga om Christer Björkman? Om man ska vara sparsmakad, alltså. Och det ska man när schlagerkungen själv får välja. Bestämma själv får han till att börja med: Ska vi gå hem till dej eller hem till mej eller var och en hem till sitt?

– Hos dig blir bra.

Så blir det och det är i Gamla stan vi träffas för att prata om karriären, kulturen och kungariket Melodifestivalen. Eld i öppna spisen, mineralvatten i glasen. Rödvinet får vänta till en annan dag. Melodifestivalen kräver sin man till hundra just nu. Den alldeles speciella kvällen när tusentals timmar av förberedelser mynnar ut i en två timmar kort TV-sändning. Det är den kvällen tidningarna sätter sina löpsedlar medan segraren framför sitt vinnande bidrag: ”Fel låt vann”! Det är under den långa natten efter den kvällen som Christer Björkman kan andas ut. Det gick bra i år också! För bra som bara den har det gått sedan 2002 då Svante Stockselius på SVT ringde till Christer Björkman, och sa att nu måste vi göra något åt det här. ”Det här” var en Melodifestival på glid ut ur tittarsiffror och svenska hjärtan. Bakom det som i dag nästan slagit knockout på Kalle Ankas julafton, står faktiskt en aning förvånad men framgångsrik och nöjd Christer Björkman.

– Vi har skapat ett fenomen. För några år sedan var det svårt att få artister att ställa upp. Nu är det prestige och hur många som helst vill vara med.

Men det är trångt om saligheten bland stjärnorna på schlagerhimlen. Inte ens tusen och en natt räcker till för att sagan ska bli verklig och sann. Den som tagit sig till final kan vara nöjd, även om det inte leder till en plats i den europeiska finalen i Ukraina. Konkurrensen är stenhård i en värld där det är tätt mellan kindpussarna. Kung Björkman får ofta peka med hela handen för att få allt åt samma håll. För det finns ett mål: Att leverera bästa underhållningen för en kväll och att skapa musik som fortsätter att vara livskraftig också när alla ljusen brunnit ut i Globen. Christer Björkman har löst sin uppgift med betyget MVG. Schlagern är här för att stanna, sanna Björkmans ord.

– Vi blir glada av den musik som Melodifestivalen representerar. Och vi behöver vara glada, det ligger i tiden. Det är inte bara ett behov, det är en rättighet att få vara glad. Därför fungerar schlagers, och tilltalar så många människor.

Schlager ligger i luften. Helt klart! I stora och små städer glittrar schlagerbarerna för det vilda. Slut och ut med ”pretto-tiden” – nu är vi alla stjärnor i natt.

Victoria var först i Stockholm med schlager på måndagskvällarna. Nu räcker det inte med en kväll i veckan på Vickan. En gång till! En gång till! Det händer att Christer Björkman själv gästar gruppen ”Schlagerfeber” på Vickans scen.

– Det lilla formatet och närheten till publiken skapar spänning och skaparglädje. Det är från en sådan scen som samspel och en interaktivitet uppstår. Precis som så mycket annat i vårt kommunikationssamhälle där gränserna mellan producent och konsument suddas ut och rollerna inte längre är solklara. Det är kultur!

När Christer Björkman går upp på scenen är det precis som han vill ha det. Mikrofonen på sitt stativ, ljuset från en spotlight och så hans två händer. Och så Låten: ”I morgon är en annan dag”. Då är det Stort.

Stort var det också det året han vann med ”I morgon är en annan dag”.

Låten kom till på ett speciellt sätt. På en skidresa till Verbier slog herrar Uggla och Ledin ihop sina viljor. Så klart Christer Björkman skulle ha en egen låt! Ut kom balladen av Niklas Strömstedt som tog Christer Björkman till den plats han helst av alla ville vara på: Scenen. Med ett mikrofonstativ, två händer och ett nedslag.

När det sedan kom till den stora finalen i Eurovision Song Contest gick det sämre. Men det spelade inte Christer Björkman så stor roll.

– Hellre komma sist med en bra låt än att vinna med ”Fyra Bugg och en Coca-cola”. Typ.

Dessutom har Christer Björkman en hetare kärlek än att själv tävla i Melodifestivalen. Hans mål har funnits där sedan han var liten gosse hemma hos mamma i Borås. Det var där han räknade ut att det bästa och säkraste sättet att få vara med vartenda år och hela tiden, det var helt enkelt att inte delta i Melodifestivalen. Det var att leda den.

Varför bli jurist när man kan bli kung? Varför klippa hår på salong när man kan styla en hel artistkår?

Lagbok och sax lades undan. Svaret fanns i musiken.

Men också musik kan finna sina oväntade vägar. Till Frankrike till exempel. Under 1987-89 bodde och arbetade Christer Björkman med Björn Borg och placerade musikprojektet i olika produktsammanhang. En gång Frankrike, alltid Frankrike. Det väntar ett hus på honom och hans Martin Kagemark där. Huset i Saint Tropez på Franska Rivieran får besök några gånger om året och helst ett par veckor i taget.

– Det är något särskilt med Frankrike. Exklusivt men ändå avspänt och det kulturella arvet gör livet stimulerande. Där finns en själslig närvaro som ger glöd åt samtal mellan människor och profil åt individer.

Att bo på två ställen är en möjlighet att se och förstå vad som händer när kulturer möts. Hemma i Sverige är Christer Björkman känd för att vara tydlig i sina åsikter. Han höjer rösten när det behövs och han räds inte Bert Karlsson. Men i Frankrike är det annorlunda.

– Där uppfattas jag ofta som diplomat, på gränsen till mesig. Jag talar franska men med begränsning och orden förlorar lätt sin stringens och nyanserna går förlorade. Man är helt enkelt inte komplett utan sitt eget språk.

Komplett är däremot huset i Saint Tropez. Läs: Inget onödigt! En öppen studio, ingen trädgård och inga krav. Bara det som behövs för att det ska vara gudagott att vara. Ett bra kök, doft från jasmin och bougainvillea som sköter sig själva. En pool med utsikt över havet och nära till skaldjursplatåerna. Och till grönsaksmarknaden. Rött vin är heller ingen bristvara i Saint Tropez. Vare sig franskt eller spanskt.

Hemma i Stockholm är det heller inte långt till Östermalmshallen. Där lockar husmanskosten och för all del också anklever. Men det är mer än så.

– Atmosfären är det viktiga. Att se professionella människor arbeta med det de tycker om. Det räcker långt att bara gå omkring där eller stå still en stund och vila sinnena på allt det goda och vackra. När det gäller mat är jag absolut allätare och jag är stolt över att kunna njuta av bra tillagad mat vad det än är som serveras. Och till kroppkakor ska det förresten vara mjölk!

Så är det, helt enkelt. ”Less is more” gäller i Christer Björkmans liv. Ett liv med kultur, karriär och kungakrona à la Melodifestival.

Framtiden?

– Det viktiga med Melodifestivalen för min del är att sätta ett avtryck. Jag är lyckligt lottad som har fått den möjligheten i livet.

Så kommer det säkert att fortsätta att vara för Christer Björkman. Som orden han sjunger: ”så länge spänningen finns kvar, i morgon är en annan dag”.

Eller ”demain il y a un autre jour”. Samma låt, ett annat språk. Och så mikrofonstativet, ett nedslag och två händer. Mesdames et messieurs! Christer Björkman!

David Lindgren blir programledare för Melodifestivalen 2018.

david-1-1-1-1