Hög tid för high wheels i unik butik

Hög tid för high wheels i unik butik

december 2, 2017 Av av Kristina Fröling

Elcykeln må vara årets julklapp, men Tomelillaprofilen och arkitekten Per-Olof Kippel höjer ribban. I fredags öppnade han sin butik i Tryde med snabba, spektakulära och sköna höghjulingar. Med företaget Standard Highwheels vill han göra upplevelsen att cykla på hög nivå tillgänglig för fler.

Själv är han säker i sadeln på sin egendesignade höghjuling. Men det är inget som sitter i ryggmärgen ens efter många timmar på sadeln.

– Det är inte som att lära sig cykla en vanlig cykel. När man väl har lärt sig, då sitter kunskapen. Till skillnad från höghjulingen där man ständigt måste vara mentalt när varande, säger Per-Olof Kippel.

Konsekvensen av att tappa fokus är ofrånkomlig. Man kör omkull, och några halvmesyrer finns inte. Den som faller gör det med besked.

Det hela började med en längtan efter att ha roligt. Något lustfyllt som skulle få skrattet att bubbla i kroppen och munnen att le. Så tänkte Per-Olof Kippel, och så fick det bli. Det blev en höghjuling och så en till. Främst för att det helt enkelt är roligt att cykla på höghjulingen, men också för att den är vacker i sin form. Och det tilltalar  esteten och arkitekten i honom.

– Jag köpte, efter mycket research, till slut en ny cykel och började cykla. Det var helt underbart. Fantastiskt! Och genast ville jag dela min nyfunna lyckokänsla med många fler. Upplevelsen gjorde mig övertygad om att här fanns en potentiell liten marknad, säger Per-Olof Kippel.

Redan från första gången han såg den var han besatt av cykelns enkelhet. Här fanns en skönhet, ett resultat av funktionell formgivning. Inga överdrifter. Ingen dekor.

– Men jag förstod att även om det var en genialt enkel konstruktion så var det samtidigt en ingenjörskonst att konstruera och bygga en väl fungerande höghjuling.

Vilket i sig inte hindrade honom att gå till verket, och efter nogsamt arbete hade han sin konstruktion klar och företaget Standard Highwheels bildat och registrerat.

– För mig handlade det inte om att äga antika exemplar. Mitt projekt handlar om upplevelsen att cykla och att göra det tillgängligt för fler.

Intresset för höghjulingen kickade in hos Per-Olof Kippel när han läste Christopher McDouglas bestseller ”Born to run”. Och på Per-Olof Kippels vis var det sen inte långt till att starta egen import.

Cyklarna byggs helt för hand i en liten cykelfabrik i Cheonan i Sydkorea och är av absolut högsta kvalitet. Den slutgiltiga monteringen och kontrollen sker i Sverige.

Alla delar och komponenter är noggrant designade och utvalda för att cykeln ska bli det den är. Alltså en underbar cykel att cykla och ett konstverk att se på.

Enligt Per-Olof Kippel kan i stort sett vem som helst lära sig cykla på en höghjuling. Relativt god balans och smidighet är ett plus, och att prova sig fram genom att cykla omkull är inget han rekommenderar. Och när man väl sitter i sadeln är det långt ned till marken.

Ju större framhjulet är, desto fortare går det. Problemet är inte att cykla i uppförsbackar, utan snarare att inte tappa kontrollen i nedförsbackarna. Någon broms finns inte, och de försök som gjort sedan den första cykeln tillverkades i England i industrialismens vagga har inte rönt några framgångar.

Den svindlande lyckokänslan som Per-Olof Kippel vill dela med sig av har flera dimensioner.

– Med en höghjuling kommer man alltid att sticka ut. Man ser över häckar och plank och man tittar ned på andra trafikanter. Höghjulingen attraherar individualister som gärna skiljer sig från mängden och dessutom gärna gör det med ett stort framhjul och ett mycket litet bakhjul.

De som, enligt Per-Olof Kippel, tilltalas av höghjulingens speciella charm har en stark karaktär som kombinerar glädjen med ett visst mod.

De första som kom att äga höghjulingar var relativt välbeställda unga män med attityd och gärna lite snobbism invävd i tweeden. Och höghjulingen fortsätter att rulla, och entusiaster från hela världen vårdar och trampar sina höghjulingar. Somliga gillar turer på egen hand, medan andra föredrar att cykla i grupp. För dem som vill dela upplevelsen med andra arrangeras även på många håll höghjulingslopp.

kipel-7-7

En fantastisk cykel för dem som inte är rädda för att sticka ut, för dem som har nära till passion, glädje och kanske lite galenskap.

kipel-6-6

Den som äger en höghjuling är automatiskt med i en unik gemenskap. Och alla är välkomna!

kipel-5-5

Cyklarna, som monteras i verkstaden i Tryde, har använts i ett antal olika internationella höghjulingstävlingar på olika håll.

kipel-4-4

Fredag den 1 december klockan 14 klipptes bandet och butiken invigdes.

kipel-3-3

Pressen visade stort intresse för den nya butiken och höghjulingarna.