Textil konst i trådlös tid

Textil konst i trådlös tid

mars 9, 2018 Av av Kristina Fröling

Hit men inte längre! Det är titeln på den utställning som visas i Tomelilla konsthall. Men än så länge finns verken av Majlis Agbeck och Ida-Lovisa Rudolfsson (som vi tidigare skrivit om) att se, och sista datum är den 18 mars.

Tråd och transparens är flitigt använda ord i små som stora sammanhang och i dagligt tal. Ofta med en annan innebörd är tidigare. Också textil konst har nya uttryck, och Majlis Agbeck är en av de konstnärer som märks. Hon är född i Halmstad, och bor numera i Malmö. Hon har varit verksam som konstnär i fyra decennier och är utbildad vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm 1970-1975. Dessförinnan studerade hon på Forum målarskola i Malmö, och hon är verksam inom måleri, teckning, objekt och broderi. Inom hennes långa och breda konstnärskap utgör broderi och textila material endast ett av hennes många olika uttrycksmedel. I hennes motivvärld återfinns ofta djur som för tankarna till något ursprungligt och universellt och som inte sällan har mänskliga drag. I utställningen visar hon bland annat en broderiserie på transparent polyesterorganza.

Majlis Agbeck är representerad i många samlingar samt inom offentlig utsmyckning. Hon har skapat offentlig konst till Akademiska sjukhuset i Uppsala, Skånes universitetssjukhus, flertalet skolor och daghem samt Arlövs bibliotek.

img_2272-1

Om Majlis Agbecks konst skriver Bengt Adlers i en nyutkommen bok. Rosa Czulowska har fotogreferat verken.

majlis-4Majlis Agbeck